onsdag den 9. december 2015

Tror du på julemanden?

For nylig havde jeg en samtale med mine forældre om julemanden. Jeg kan nemlig ikke huske på noget tidspunkt at have troet på julemanden som barn. Til gengæld troede jeg en kort periode, at der boede en nisse bag vores skorsten, fordi min onkel Jan bildte mig det ind, engang hvor vi var oppe på loftet og hente nogle ting ned.

Da jeg spurgte mine forældre til det med julemanden, fortalte de, at det var rigtig nok, at jeg og min bror aldrig havde troet på julemanden, for mine forældre havde nemlig aldrig bildt os ind, at han eksisterede. De var af den holdning, at de ikke ønskede, vi måske skulle blive drillet, når vi startede i skolen, hvis vi nu stadig troede på julemanden der, mens de andre børn ikke gjorde. Det lyder måske som en tynd undskyldning, men jeg kan godt forstå dem. Jeg har ikke noget problem med aldrig at have troet på julemanden, og jeg føler ikke, de har taget noget fra mig.

Vi husker jo alle, da min bror fortalte en klassekammerat, at julemanden altså ikke fandtes. Der var ramaskrig i deres hjem, da hun kom tudende hjem til sine forældre, fordi min bror havde fortalt hende sandheden. Hendes forældre var sure på min bror for at afsløre sandheden, men hun ville jo på en eller anden måde finde ud af det med tiden, når en anden så havde afsløret det.

Hvad med jer? Troede I på julemanden som børn?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar