søndag den 13. september 2015

Min tur til Island

Jeg har jo været fem dage på Island i denne uge, og det vil jeg gerne fortælle lidt om. Jeg tog en masse billeder, men jeg har valgt et lille udpluk kun for ikke at bombardere jer fuldstændig.

Vi rejste op mandag eftermiddag. Jeg bliver syg i næsten alle slags fartøjer, og piloten fik flyet til at ryste meget ved både opstigning og landing, så der havde jeg det ikke helt godt. Dog var der ingen problemer, da vi først var kommet i luften og lå helt vandret.

Da vi landede, stod en guide og ventede på os. Vi skulle direkte til Den Blå Lagune først. Det var ikke helt så godt planlagt, at vi ikke måtte komme forbi hotellet først efter sådan en flyvetur, men sådan havde Albatros altså planlagt turen. Den regnede meget, men lagunen var flot, og vandet var dejlig varmt.














Tirsdag var vi ude og se et eller andet naturområde. Pga regnvejret droppede jeg at se det og gik i stedet for hen til souvenirsbutikken, så jeg ved faktisk ikke, hvad det egentlig var, vi så denne tirsdag.

Onsdag var en heldagstur rundt og se Nationalparken, gejser området og deres store vandfald Gullfoss. Det falder 32 meter. Det er så flot, og man føler sig godt nok ydmyg ved siden af det. Trods det vilde vand, føles det utrolig fredsfyldt at være der.














Torsdag kunne man hjemmefra have booket en hvaltur eller en jeeptur. Vi havde booket hvalturen, hvilket var hele grunden til, at jeg ville til Island, men pga blæsevejret blev den aflyst. Jeg var meget ked af det. I stedet for valgte vi at gå i en bondegårds zoo, der lå tæt på os, og her mødte jeg blandt andet en venlig ko.
















Derefter spiste vi på Kentucky Fried Chicken. Jeg har ønsket i flere år at smage denne berømte kylling, og nu kan jeg krydse det af min bucket list.

Fredag blev vi hentet kl 5 om morgenen og kørte til lufthavnen, da vi skulle flyve kl 8. Her fik vi af vide, at vores fly var hele 9 timer forsinket. I starten var det ikke en sjov oplysning, indtil det gik op for os, at vejret var roligt, og at vi nu kunne få den hvaltur, vi var blevet snydt for dagen før. Seks mennesker kastede vi os ind i en taxa tilbage mod byen. Her blev jeg køresyg. (45 minutter i en varm taxa.) Vi fik booket hvalturen til kl 9. Vi så dog ingen hvaler, men derimod en masse delfiner, og de var så flotte. Desværre blev jeg meget søsyg, og jeg endte med at måtte sætte mig på en bænk med lukkede øjne det meste af turen. Her lænte jeg mig lidt tilbage og støttede hovedet mod en jernstang, så jeg lige kunne holde det ud og undgik at kaste op. En stakkels japansk fyr var lige så syg. Han kiggede på mig, og så satte han sig ellers i samme stilling. Fem minutter efter lagde han sig ned, og så var vi ellers der side om side i 20 minutter. Ikke et ord blev udtalt mellem os, men vi forstod hinanden. Senere da jeg endelig havde fået bakset mig indenfor igen, fortalte hans mor, at de skulle sejle ud igen samme nat for at se nordlyset. Stakkels fyr at skulle have endnu en sejltur. Efter turen tog vi en taxa retur, hvor jeg blev køresyg igen. Samtidig ville søsygen ikke forlade kroppen, så jeg vippede resten af dagen. Kl 17 fløj flyet endelig. Vi havde en kvindelig pilot, der bedre kunne manøvre flyet ved opstigning og landing, så det vippede ikke som på vej derop. Dog lå jeg ned hele turen hjem stadigvæk, for jeg gyngede stadig indvendig.

På Island er de glade for farven gul, så deres vejskilte og brandhaner er gule og røde, hvor vi herhjemme jo bruge farverne hvid og rød.





















I trafikken er de både gode og dårlige. Mange af dem kører over for rødt, hvilket jeg bestemt ikke bryder mig om, men samtidig stopper samtlige trafikanter for fodgængere, hvilket vi bestemt kan lære noget af herhjemme.

Jeg blev gode venner med vores guide Claudi og vores buschauffør Haidar. Jeg var deres lille dengse. Jeg kom altid først til bussen, snakkede pænt med dem og jokede med dem. Dette resulterede i, at jeg var den eneste i vores 24 mands gruppe, der blev tilbudt en gajol af chaufføren. Når vi var ude af bussen, satte han sit eget musik på. Om onsdagen ved Gullfoss da jeg igen kom først tilbage, spurgte han, hvad jeg kunne lide at musik. Da jeg svarede metal og rock, satte han et islandsk rockband fra 1973 ved navn Icecross på, og så skruede han højt op, og så hyggede vi os ellers rigtig godt, indtil nogle af de andre kom tilbage og brokkede sig.

Vores guide og vores buschauffør:










































Klimaskiftet mellem Island og Danmark har desværre gjort, at jeg har lagt mig syg, men sådan er det jo bare nogle gange. Jeg snotter, er tung i hovedet, og halsen gør ondt. Trods det har det altså været en god tur.

2 kommentarer:

  1. Ellers en skøn oplevelse hva :-)
    Bortset fra vejret og det er altid svært at lande og lette på "bjergøerne".
    Det var trist I ikke kom den hvaltur, som du havde længtes efter, så det må du have til gode.
    God bedring og hold dig varm på denne regnfulde søndag.

    SvarSlet
  2. Er virkelig ked af du blev søsyg da I endelig kom på hvalturen! Men det lyder altså stadig som en lækker tur :D. Nu ønsker jeg faktisk selv at komme forbi Island o.o! Hehe.

    SvarSlet