søndag den 27. september 2015

De første halloween dekorationer og espresso småkager

Klokken er ikke engang 12 endnu, men jeg har fået lavet lidt denne formiddag. Ud over at se gyserfilmen "Haunter" (som jeg så tidligt i morges), har jeg lavet de første halloween dekorationer og bagt espresso småkager.

Først til dekorationerne. Som nogle af jer allerede ved, så er halloween min yndlings højtid, og jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med at pynte op. Jeg har derfor haft pyntegræskar liggende den sidste uges tid og ventet på, at jeg skulle i gang.

Denne dekoration planlagde jeg allerede sidste år. Jeg så en på youtube lave den, men desværre var det kun få dage før halloween (og vores bryllup), så jeg synes, det ville være spild af penge at lave den så sent, hvor den ikke ville kunne blive nydt i mange dage, og derudover ville den være i vejen, fordi æresporten skulle være der. Derfor har jeg lavet den i år. Den står lige til højre for hoveddøren.














Som alle andre år har jeg lavet en lys dekoration som noget af det første, og som alle andre år får den lov til at stå og pynte hele oktober måned og så blive brændt på de tre dage, der hører til halloween: 31. oktober, 1. november og 2. november.




















Nu til småkagerne.

Jeg har tidligere i år købt de der bøger, der hedder "Den lille bog om..." og så er der 30 kultopskrifter med den ingrediens, den pågældende bog handler om. I dag havde jeg fat i "Den lille bog om kaffe", da jeg havde et enkelt æg liggende i køleskabet, der skulle bruges, og så fandt jeg denne opskrift på espresso småkager.

50 g flormelis
25 g sukker
6 tsk vaniljesukker
1 æg
½ dl kold espresso
125 g mel

Tænd ovnen på 220 grader (almindelig ovn).
Dæk en bageplade med et stykke bagepapir.
Pisk flormelis, sukker, vaniljesukker og æg sammen.
Tilsæt kaffe og rør rundt.
Tilsæt mel og rør det hele sammen til en smidig dej.
Brug en ske til at anbringe dejen på bagepapiret til 14 runde småkager.
Bages i 8 minutter.
Når de er kølet af, kan de dækkes med glasur, hvis man ønsker det.

De er testet, og de smager rigtig godt.




















Og nu vil jeg gå ud i skuret og finde mine halloween lyskæder frem og få hængt dem op.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar