mandag den 21. september 2015

At lytte til skræmmende historier på youtube

I kender det alle sammen, hvis I bruger youtube en del. Den foreslår dig alle mulige forskellige videoer, og nogle gange klikker man igennem dem, og til sidst finder man sig selv milevidt fra den første video, man havde klikket på. Nogle gange ender man med noget bras, nogle gange finder man nye folk at følge.

Da jeg kom hjem fra Island, foreslog youtube mig en dag en video med skræmmende historier fra virkelighedens verden, der blev læst op af en fyr. Af nysgerrighed trykkede jeg, og jeg sad i 20 minutter og lyttede til 4-5 historier læst op i den samme video. Jeg kiggede ikke på videoen imens, da han satte nogle uhyggelige billeder til, som jeg syntes ødelagde historierne, men jeg hørte efter, mens jeg lavede andre ting på computeren. Disse historier er oplevet af rigtige mennesker derude, der har fundet modet til at fortælle dem og lade dem blive læst højt for alle, og det var det, der gjorde, at jeg gik ind i denne fyrs channel og hørte flere videoer. Når folk har været så modige at fortælle, hvad de har oplevet, så skal de også høres, føler jeg. Det er ikke spøgelseshistorier, der er tale om her, men derimod rigtige historier om folk, der har oplevet at blive forfulgt, kidnappet, osv.

Hele sidste uge har jeg hørt så mange historier, og jeg har opdaget, at der faktisk er rigtig mange, der læser andres historier op på den måde på youtube, og jeg har derfor tjekket en masse af disse channels ud. Ikke alle er lige gode som oplæsere, og ikke alle tager de mest interessante emner op (det er jo en smagssag), men jeg har fundet tre, jeg nu er fast følger af, og jeg vil her liste dem op i rækkefølge, som jeg finder dem - med den bedste nævnt først - og med links til dem, hvis I har interesse i at høre den slags historier også.

1: Urmaker og fearurmaker
Han har to channels. Urmaker var hans første originale channel, og han poster videoer næsten hver dag. Han går meget op i at læse folks kommentarer og svare dem. Jeg har sendt en af mine egne personlige historier til ham via facebook, og han skrev tilbage og viste oprigtig bekymring omkring, hvad jeg havde oplevet, og at det var godt, der ikke nåede at ske noget til sidst. Han er en rigtig god oplæser og helt klart min favorit.

2: Lazy masquerade
Jeg er ikke nået igennem alle hans historier endnu, da jeg først lige har fundet ham her lørdag morgen og ikke har været hjemme det meste af weekenden, så jeg er godt i gang, imens jeg laver dette indlæg. Han har en sjov stemme og accent, og han kan komme til at lyde lettere komisk nogle gange. Jeg kan rigtig godt lide ham, da han tager emner op, som mange af de andre ikke rører. De fleste læser historier postet på reddit eller personligt til dem, men han er ude at finde hans historier mange andre steder også, og det gør, at han er et frisk pust i forhold til mange af de andre.

3: Mr. Nightmare
Han er faktisk den person, de fleste fans har som nr 1, men han lander som nr 3 hos mig. Han er ligesom Lazy masquerade rigtig god til at røre ved flere forskellige emner, og det er det, jeg godt kan lide ved ham. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar