søndag den 17. maj 2015

Fuglene i min have - del 3

For en gennemgang af havens tidligere fugle, klik her.

Der er ikke sket meget nyt i min have omkring fuglene, men lidt har også ret, og derfor laver jeg dette indlæg nu.

En del fugle er desværre forsvundet. Mine solsorte Sigurd og Ashi og min stær Cornelius, som jeg holdt rigtig meget af at kigge på, de er alle tre desværre væk. De havde ellers været der længst, og de kom også mest, men det var som om, at alle tre forsvandt samme dag.

Mejseparret Niko og Olivia forsvandt ret hurtigt. Den enlige mejse Ingefær fulgtes et stykke tid med Jojo, men så forsvandt Ingefær også.

Jojo er ikke en gråspurv, som jeg troede, men derimod en skovspurv. Jeg har for nylig først lært skovspurve at kende og fundet ud af, hvordan man ser forskel på dem og gråspurvene, da de ligner hinanden meget. Det giver nu mening, at jeg hele tiden har syntes, Jojo var ret lille i forhold til andre gråspurve, for skovspurvene er lidt mindre. Jojo er den mest aktive fugl ved foderbrættet og er også gået hen og blevet min favorit. Den kommer op til fem gange i timen, og jeg er stoppet med at tælle, hvor mange gange jeg ser den på en dag. Den kommer ofte sammen med gråspurveparret Lotus og Mynte, men lige så ofte kommer den også alene. Hvor Lotus og Mynte er lidt sky og flyver igen, hvis vi er ude i haven, virker Jojo mere ligeglad med os og spiser gerne, selv om vi tøffer rundt derude og f.eks. griller til aftensmaden. To gange har den endda skældt mig lidt ud, fordi jeg stod ved foderbrættet og fyldte op med mad, og jeg skulle da bare flytte mig, når den skulle spise.

Jeg har ikke set kragen Kokos siden den dag, jeg tog billedet af den, men jeg håber, den stadig kommer. Den kom jo kun en gang om dagen og var der kun kortvarigt hver gang, så jeg håber, jeg bare har været uheldig og ikke lige set den siden.

Duen Gavtyv har vist mistet sin mage Hellhound. Den er i hvert fald kommet alene den sidste uges tid (stadigvæk mellem kl 17 og 18), og da duer danner par for livet, tror jeg desværre, Hellhound måske er blevet ramt af en bil eller lignende. De var ikke par længe, for Gavtyv kom jo først her solo og mødte efter et stykke tid Hellhound og begyndte at tage den med til foderbrættet.

Og så er der kommet to nye beboere til.

Efter Cornelius forsvandt, indfandt sig pludselig en ny stær for nylig. Igen en ung han, og jeg kalder ham for Paulus. Han har nogle temmelig onde øjne, men det kan han jo ikke gøre for, og han er trods øjnene utrolig morsom at kigge på. Paulus er nemlig voldsom grådig og kan ikke helt forstå, at man ikke kan have alverdens brød i munden på en gang. Han kaster brød ned i haven og går amok med at hakke stykker ind i næbbet. På et tidspunkt sker det altid, at næbbet er for fyldt, og når han så forsøger at hakke mere brød ind, ryger det andet ud, og så starter han forfra. Det er så sjovt at kigge på. Skovspurven Jojo driller ham også og prøver på at hugge hans brød, mens han ihærdigt forsøger at få det hele i næbbet endnu hurtigere, for at Jojo ikke får fat i det. Det er virkelig lidt af en cirkusforestilling at kigge på nogle gange, og det giver anledning til mange smil og grin hos mig.

Der er også kommet en ny han solsort, som jeg kalder for Queque. (Som gamer siger jeg ind imellem QQ i et spil, og det var sjovt at sige det og så stave det med vokaler også, da han skulle have et navn, så derfor blev det sådan.) Han startede ud lidt mere sky end min gamle han solsort Sigurd, men i dag sad han pludselig på foderbrættet blot to meter fra os, mens vi stod ude på terrasen og grillede, og jeg kunne endda gå rundt derude, uden han stak af ved mine bevægelser, så han er vist ved at falde godt til, og jeg håber, han bliver hængende længe.

Derudover kommer der fra tid til anden en lille flok gråspurve (igen er det Jojo, der slæber dem med), men der er lidt for mange, og de er lidt for ens at kigge på, til at jeg kan se forskel på dem, så derfor ved jeg ikke, om de reelt er faste eller nogle forskellige fra gang til gang, og de får derfor heller ikke navne, når jeg ikke kan se forskel på dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar