tirsdag den 14. april 2015

Fuglene i min have

Grundet lidt fysiske problemer lige pt, har jeg ikke de store kræfter til at være kreativ, så derfor en lille undskyldning herfra. I stedet for vil jeg lige poste et andet type indlæg, nemlig om fuglene ved mit foderbræt i haven.

Jeg købte et lille foderbræt sidste år. Det var noget, jeg havde ønsket længe, og en dag oppe i Maxi Zoo var der tilbud. Der gik en uges tid, og en solsort indfandt sig. Han var dog den eneste fugl, der kom, og efter en måneds tid forsvandt han helt. Jeg fandt solsorte fjer i haven, så jeg gætter på, han blev snuppet af en af de mange katte herude, hvor vi bor. Det er jo, hvad der kan ske.

Efterfølgende var der meget tomt ved foderbrættet. Fra tid til anden passerede dog et par fugle forbi i farten, men der var aldrig nogen, der blev hængende.

I vinters fik jeg dog en solsort igen. Jeg valgte at kalde ham for Sigurd. (Ja, folk synes nok, jeg er tosset, men de fugle jeg kan genkende, får altså navne.) Sigurd kom trofast hver dag, flere gange om dagen. Pludselig havde Sigurd også en mage med, som dog var lidt mere sky end han selv. Jeg valgte at kalde hende for Ashi. Navnet kom fra en League Of Legends karakter, som hedder Ashe, men jeg syntes, det lød bedre med et i til sidst i navnet i stedet for.

Jeg valgte for nogle månder siden af opgradere foderbrættet til et større, og jeg købte et hos en mand, der laver dem selv. Et stort, flot, sekskantet et. Sigurd kiggede det an en enkelt dag, og så var han i det nye også. Ashi fulgte flot trop derefter.

Her kommer lige en sidefortælling, som har noget med det videre løb af navngivningen af fuglene at gøre. Da jeg ofte har svært ved at finde på nye navne med alle de dyr, jeg har haft gennem tiden, besluttede jeg mig for, at for fremtiden skulle dyrene have navne efter alfabetets orden. Det var så her, jeg fik de to rotter, jeg kaldte for Alaska og Big Show (A og B), og derefter er det fortsat med alfabetet ved fuglene. Jeg vender nu tilbage til foderbrættets fortælling igen.

Så ankom der en ung stær. Da han hele tiden spiser korn, valgte jeg at kalde ham for Cornelius. Cornelius er ligesom Sigurd ikke særlig bange af sig. Selv om mine katte er ude i haven og kigger sultent på dem, hopper de gerne ned i haven med maden og spiser der.

En del gråspurve kom og gik, men en hang ved og var speciel. Den kom altid alene, og den var ikke sky som dens artsfæller. Den spiste på en sjov måde. Den satte sig på kanten af foderbrættet, hakkede et korn i sig, hoppede et par skridt til siden, hakkede et korn i sig, hoppede et par skridt til siden, osv. Og sådan fortsatte den hele vejen rundt om foderbrættet. Jeg valgte at kalde den for Dollar.

Efter Dollar kom et gråspurve par til, som også blev hængende. Jeg valgte at kalde dem for Edith og Freddy. Desværre har jeg ikke set nogen af mine tre gråspurve i nogle uger nu, så de er nok desværre forsvundet igen, men jeg havde dem hængende et godt stykke tid.

Så kom duen for nogle uger siden. En stor og meget sky due, som især dukker op mellem kl 17 og 18 for at spise til aften. Jeg valgte at kalde den for Gavtyv. I forgårs havde Gavtyr så en mage med, som var lidt mindre end den. Da jeg er blevet hjernevasket af at have set Supernatural serien, valgte jeg at kalde magen for Hellhound.

Det er de fugle, jeg indtil videre har haft som faste gæster ved mit foderbræt. Der kommer mejser og andre forbi også fra tid til anden, men ingen er blevet hængende som de beskrevne.

Kønsneutrale navne som Dollar, Gavtyv og Hellhound er fordi, jeg ikke ved, om de er hanner eller hunner. Jeg har prøvet at google efter med duer, om hannerne er større eller mindre end hunnerne, men jeg kan ikke finde ud af det. Kan en af jer være behjælpelig måske?

Jeg håber, I kunne lide min lille fortælling om fuglene i min have. Forhåbentlig vil der komme flere forbi med tiden, som vil blive hængende og give anledning til flere fortællinger, for jeg nyder virkelig at se deres forskellige personligheder derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar