lørdag den 13. december 2014

Julekalender: låge nr 13

Bag låge nr 13 gemmer sig havregrynskugler.

Det er jo ingen hemmelighed, at vi danskere er et folkefærd, der har svært ved at være sammen socialt uden mad (og drikke) på bordet. Til julen popper alle mulige småkager op, og jeg er en af de heldige, som slet ikke kan lide vaniljekranse, brunkager, pebernødder, osv. Der er kun en ting af julens godter, jeg er vild med, og det er havregrynskugler. Jeg vil derfor dele den bedste opskrift med jer. Altså, hvad jeg synes er den bedste opskrift selvfølgelig. Det er ikke sikkert, I er enige. Gennem tiden har jeg prøvet mange forskellige opskrifter, men hver eneste gang er de blevet kasseret, og jeg er vendt tilbage til den gode gamle opskrift. Denne opskrift er gået i arv fra min oldemor (godt at så vigtige ting kan gå i arv), og jeg kan kun sige en ting: Prøv den! Jeg ville have vist et billede frem af den portion, min mor og jeg lavede i søndags, men de blev spist på to dage. Ups!

3 glas havregryn
1 glas flormelis
2 spsk kakao
5 spsk smør
Kaffe efter behov

Hæld havregryn, flormelis, kakao og smør i en skål og begynd at ælte det sammen.
Tilsæt undervejs noget kaffe efter behov, til dejen har den rette konsistens og er en smule våd.
Rul straks kuglerne.

De fleste ruller kugler i kokosmel. Det gør min mor også, men min egen portion bliver altid rullet i krymmel, da jeg ikke er overdrevet vild med smagen af kokosmel.

Hvis nogen af jer derude prøver denne opskrift, vil jeg gerne have noget feedback på, hvad I synes om smagen. Har jeg slået jeres yndlingsopskrift, eller har I en, der er bedre? 

2 kommentarer: