tirsdag den 2. september 2014

Bryllupsplanlægning: prøvelsesattest

For at blive gift skal man have en prøvelsesattest. Sådan en må maks være fire måneder gammel. Jeg er meget paranoid anlagt og regner med, at alting kan gå galt, så jeg var tidligt ude d. 31. juni. Vi gik ned på borgerservice, hvor vi fik af vide, at de havde ændret det tidligere på året, og man nu skulle lave den digitalt. Vi tog hjem og lavede den digitalt, og der endte en kvittering med et sagsnummer i min e-mail. Så ventede vi.

Der gik to uger, og jeg begyndte at blive nervøs. Vi tog ned på borgerservice for at høre ad. Bag skranken stod en sur mand, som ikke ville høre på os og sagde, at de først sendte attesten efter tre uger, og vi skulle gå hjem og vente videre. Det lød forkert i vores ører, men vi kunne jo ikke gøre andet end at gå hjem og vente. Attesten kom ikke.

Efter fire uger var jeg nu blevet så stresset, at jeg var begyndt at kradse mig i ansigtet og hovedbunden. Det er ikke noget, jeg gør bevidst, men stress udløser den slags hos mig, og jeg opdager det først efter, jeg har kradset hul. Vi tog derfor ned på borgerservice igen torsdag i sidste uge. Denne gang stod der en anden mand bag skranken, som var flink og gad sit arbejde. Han ringede op til hende, der står for afdelingen med alt indenfor vielser, og hun kom personligt ned og satte sig hos os. Det viste sig, at der var fejl i systemet, så selv om jeg havde fået sendt en kvittering, havde de aldrig modtaget den udfyldte formular. Det var ikke første gang, deres system lavede sådan en fejl, og hun var ked af det på vores vegne. Hun undskyldte også på den sure mands vegne 14 dage før og fortalte, at der altså ikke skal gå tre uger, før de sender sådan noget. Manden havde stået og løjet, og vores situation kunne hurtigt have været opdaget der, hvis han bare lige havde gidet slå os op i systemet for at se, om der var en sag på os. Den flinke dame satte sig ned og udfyldte en ny formular med os i hånden. Hun lovede, at hun senest ville få den sendt dagen efter, og hun holdt sit ord. Den er netop kommet med posten for lidt siden, og en tung sten er lettet fra mit hjerte nu. Jeg sender en stor tak til den flinke dame.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar