tirsdag den 5. august 2014

Min boligsituation og hvad jeg drømmer om

Jeg tænkte, at jeg ville lave et lille indlæg om mit boligsituation. Vi bor til leje i et lille toværelses rækkehus. Det er dobbelt rækkehuse, så der følger også en overbo med. For otte år siden da jeg fik tilbudt dette sted af boligforeningen, var jeg lykkelig, men den lykke varede ikke længe. Med årene er alle de små ting blevet til en stor klump, der gør, at jeg bare gerne vil væk herfra.

Mine øjne snød mig da jeg i sin tid kiggede på stedet. Stuen er nemlig okay stor - en del større end hvor jeg boede før - men jeg glemte lige at tage med i beregningerne, at alle de andre rum er meget små, og jeg har derved ikke rigtig plads til nogen ting.

En liste over de ting der irriterer mig her:
1. Intet vindue i badeværelset.
2. Badeværelset er så småt, at døren ikke kan åbnes helt op, fordi den støder på stangen til bruseforhænget.
3. Lysstofrør på badeværelset. Vi må ikke selv skifte det, når det går i stykker, og vi må ikke skifte lampe.
4. Lille gang med ingen plads. Kun et meget lille stykke vægplads, hvor man så må vælge mellem enten en lille skohylde eller en lille knagerække. Der er ikke plads til begge dele, og knagerækken endte derfor bag døren, så døren kan ikke åbnes helt op.
5. Lille køkken så der ikke er plads til spisebord og stole derude.
6. Lille soveværelse så der ikke er plads til meget andet end en seng derinde - kun en halvandenmands seng vel at mærke og ikke en dobbeltseng, som vi gerne vil have.
7. Soveværelse og køkken er vendt mod solsiden - de to rum man aldrig må vende mod solsiden faktisk. Dette gør om sommeren, at det er drøn varmt at sove om natten, fordi værelset har stået badet i sol hele dagen.
8. Ingen sol i stuen.
9. Skævt bygget så komfuret kan ikke stå helt lige, og olien løber ned i enden af panden, når vi laver mad.
10. Næsten ingen skabsplads i køkkenet.
11. Der er ikke blevet lydisoleret mellem gulv og loft, så vi kan høre ALT, hvad der foregår oven på - selv når der bare bliver tisset deroppe.
12. Det er et meget belastet område, så der er proppet med sørgelige skæbner som f.eks. alkoholikere. Der bliver sladret på kryds og tværs, og der bliver startet mange falske rygter herude. (Endda om at en beboer var død, så folk dukkede op med blomster på hans adresse og fik et chok, da han åbnede døren.)
13. Lysstofrør i køkkenet. Vi må ikke selv skifte det, når det går i stykker, og vi må ikke skifte lampe.
14. Overboens terasse er bygget oven på vores soveværelse, og støder det mindste mod gelænderet, runger det voldsomt ned igennem hele væggen. Heller ikke lydisoleret der så hvis folk står derude og snakker, lyder det som om, de står inde i vores soveværelse. Det er virkelig så voldsomt lydhørt her.

Det var bare lige de ting, jeg kunne komme i tanke om, mens jeg sidder her lige nu. Der er sikkert en helt masse mere.

Vi er ved at søge til nogle andre boliger gennem boligselskabet, men de er meget eftertragtet pga det er rigtige huse (ikke rækkehuse) med 4 værelser i og så endda til en billigere husleje, end vi giver der for vores lille 2 værelses. Pga den store efterspørgsel er der over 10 års ventetid, men jeg har et meget lavt nummer, da jeg har været medlem af boligselskabet i 18 år, så jeg burde stå ret langt oppe på ventelisten.

En liste over de ting jeg drømmer om:
1. Større badeværelse med vindue og badekar.
2. Større køkken med plads til spisebordet og stolene derude.
3. Mere skabsplads i køkkenet.
4. Større soveværelse med plads til en dobbeltseng og garderobeskabe.
5. Ingen overboer, underboer eller naboer lige op af væggen.
6. Ingen nysgerrig naboer der blander sig i alt, man laver.
7. Fred og ro.

Jeg ved godt, jeg nok ikke får badekarret, men det er nu også vinduet, der er vigtigst for mig. I otte år har jeg levet med en irriterende udsugning, der larmer og ikke virker særlig godt. Man må altid tænde lyset døgnets 24 timer derude, fordi der jo intet vindue er til at bringe lys ind.

Så det var lidt om min boligsituation, og hvad jeg drømmer om.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar