mandag den 21. juli 2014

Solbærkage og blåbærsmoothie

Jeg havde planlagt at skulle være kreativ i dag, men så skete der noget forfærdeligt. Dødsfald i familien i nat. Jeg har gået rundt med en knaldende hovedpine hele dagen, fordi mine tanker konstant kredser omkring det, og det kreative kunne jeg ikke overskue. Til gengæld har jeg kunnet finde ud af stå i køkkenet og lave ting, og det kan vist også betegnes som værende kreativ, når jeg selv har stået og digtet lidt opskrifter. Det var min måde at prøve at skubbe det hele lidt væk på. Derfor kommer her lige en kage og en smoothie til jer.

HVID KAGE MED SOLBÆRFLØDE

Ingredienser:

DEJ:

6 æggehvider
250 g margerine
250 g sukker
250 g hvedemel
1 tsk bagepulver

FLØDE:
280 g solbær
200 g sukker
2½ dl piskefløde
2 tsk vaniljesukker


Fremgangsmåde:

DEJ:
Pisk æggehviderne stive i en skål.
Smelt margerinen i en gryde.
Pisk den smeltede margerine sammen med sukkeret i en anden skål.
Sigt mel og bagepulver ned i dejen.
Vend æggehviderne rundt i dejen. 
Smør en springform med margarine og hæld dejen deri.
Bag kagen på 175 grader (almindelig ovn) i 45 minutter.

FLØDE:
Når kagen er kølet af, delen den i to med en kagedeler.
Skyl solbærrene og bland dem med sukkeret.
Giv bærrene et hurtigt opkog i en gryde.
Si saften fra bærrene og stil dem i køleskabet, så de hurtigt køler af.
Pisk fløden stiv.
Vend bærrene og vaniljesukkeret rundt i fløden.
Fordel fløden på den nederste kagehalvdel og placer den øverste kagehalvdel ovenpå.













BLÅBÆR/APPELSIN SMOOTHIE

Ingredienser:
250 g frosne blåbær
1½ dl græsk yoghurt
2½ dl appelsinjuice

Fremgangsmåde:
Hæld alle ingredienser op i en blender og blend til det får en cremet konsistens.
Server straks.





















Husk min GIVE AWAY som kører indtil d. 30. juli.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar