søndag den 1. juni 2014

Stop madspild

Denne blog skal ikke udvikle sig til en madblog, og jeg har ikke planer om at lave et lignende indslag hver måned. Det bliver en engangsfornøjelse, men jeg håber, jeg med denne ene gang kan være med til at ruske lidt op i andre.

D. 1. januar i år besluttede jeg mig for at stoppe med at smide mad ud og undgå så meget madspild som muligt. Det har vist sig faktisk at være både sjovt og kreativt nogle gange at udtænke retter med de rester, man har, og jeg er glad for min beslutning.

Jeg læste for nylig en artikel om, at vi danskere i gennemsnit smider 52 kilo mad ud om året pr person, og det fik mig til at lave en dagbog over maj måned for, hvad jeg har gemt af rester, og hvad jeg har gjort med det. Det  er selvfølgelig ikke hver dag, der er rester, så derfor springes der nogle datoer over undervejs.

Jeg håber, I vil tage imod dette anderledes blogindlæg.

2. maj:  Et stykke kalvesteg og to bagekartofler frosset ned. En enkel skive kød gemt til næste dag.
3. maj:  Det gemte kødstykke blev delt. Lidt gik til Caspers madpakke oven på et stykke rugbrød, og resten spiste jeg til middagsmad.
5. maj:  Jeg lavede frugtkage, hvor resterne blev frosset ned til at lave kugler engang. Til aftensmad lavede jeg farsbrød, hvor resterne blev gemt.
6. maj:  En rest af græsk yoghurt som var købt til kagen dagen før blev spist til morgenmad med havregryn ovenpå. Rester af farsbrødet fra dagen før blev spist til aftensmad.
7. maj:  Fire pasteurisede æggeblommer og tre pasteurisede æggehvider blev brugt sammen med en sjat skovbær yoghurt til at lave kakao/skovbær pandekager.
8. maj:  Rester af kalvestegen fra 2. maj blev frosset op og spist til aftensmad. Endestykket blev frosset ned igen. En skive kød gik til Caspers madpakke, og en skive kød blev gemt til dage efter til min middagsmad. Der var stadig kalvesteg til næste dag. Pastaen vi fik til aftensmaden blev delt i to. Noget blev gemt til næste dag, mens resten blev frosset ned.
9. maj:  Rester af kalvesteg og pasta til aftensmad. Den sidste rest honning blev brugt i en hjemmelavet ansigtsmaske om aftenen.
12. maj: En pølse fra aftensmaden blev frosset ned. Rest af nudler fra aftensmaden blev gemt til næste dag.
13. maj: Rest af nudlerne fra dagen før blev spist til middagsmad. Lavede farsbrød til aftensmaden, hvor halvdelen blev gemt.
15. maj: Rest af farsbrødet spist til aftensmad.
16. maj: De nedfrosne rester af culottesteg (fra slutningen af april), kalvesteg, pølse og bagekartofler blev taget op, og Casper brugte tingene til at lave en af hans fantastiske gryderetter.
17. maj: Rester af gryderetten til aftensmad. En lille rest blev frosset ned.
18. maj: Stokken af en broccoli (vi fik broccoli til gryderetten) blev revet i en salat til pulled turkey. (Det er en skandinavisk ting, at vi ikke spiser stokken af broccoli. Det gør de i mange andre lande.) Rest af pulled turkey blev gemt.
19. maj: Kageresterne af frugtkagen blev taget op og lavet om til hindbærkugler. Den sidste sjat syltetøj blev brugt til kuglerne. Resterne af pulled turkey og en sjat kokos/chili sovs i skabet blev brugt til at lave mini pizzaer. To pizzaer blev gemt.
20. maj: Den ene mini pizza kom med i Caspers madpakke, mens jeg spiste den anden til middagsmad. Vi fik kyllingespyd til aftensmad, hvor der blev gemt nogle få.
21. maj: Rester af kyllingespyd til min middagsmad. Den nedfroste pasta og sjat af Caspers gryderet blev taget op og blev kombineret til min aftensmad. En rest pasta blev til overs og blev gemt.
22. maj: Rest af pasta blev spist til middagsmad. Grillet ørred til aftensmad hvor der blev gemt halvdelen.
23. maj: Rest af grillet ørred til aftensmad.
27. maj: Kyllingespyd og grillede grøntsager til aftensmad hvor der blev lidt tilbage, som blev gemt.
28. maj: Rest af kyllingespyd og grillede grøntsager til aftensmad.
29. maj: Stegte hvide asparges som tilbehør til aftensmad, hvor der blev to tilbage.
30. maj: Rest af grillede hvide asparges til min aftensmad.

Det var så min mad dagbog for maj måned over rester. Hvis nogen er interesseret i selv at komme i gang, kan jeg kunne anbefale denne facebookside.

Husk min GIVE AWAY som kører indtil onsdag d. 18. juni.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar