mandag den 30. juni 2014

Irsk chokoladekage med baileys

I går prøvede jeg en ny kageopskrift. Jeg har aldrig før prøvet sådan en slags opskrift, så jeg var meget spændt på resultatet, og hold da op hvor er den bare lækker. Det bliver ikke sidste gang, jeg bager den. Jeg vil derfor dele opskriften med jer.

Ingredienser:

TIL FORMEN:
1 spsk blødt smør
1 spsk mel

TIL KAGEN:
300 g mørk chokolade
150 g smør
2 spsk baileys
6 æg (stuetempererede)
150 g sukker

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 180 grader (almindelig ovn).
Smør en springform med smør og drys den med lidt mel.
Smelt chokolade og smør over vandbad.
Rør baileys i chokoladeblandingen og rør godt.
Lad chokoladen køle af.
Pisk æg og sukker sammen på høj hastighed i 5 minutter, så det er meget luftigt.
Vend en fjerdedel af æggemassen i chokoladen.
Hæld chokoladen over i resten af æggemassen og vend det forsigtigt rundt med en dejskraber.
Hæld dejen i springformen.
Stil springformen i en bradepande og hæld vand i, til det går 1,5 cm op af kanten på springformen.
Bag kagen i 40 minutter.
Når kagen er kold, drysses der flormelis hen over den.


Det færdige resultat ser sådan ud - dog skal det lige nævnes, at jeg valgte at drysse hakkede nødder hen over den.




















Husk min GIVE AWAY som kører indtil i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar