mandag den 19. maj 2014

Hvordan man laver romkugler

Jeg har for nylig fundet ud af, at rigtig mange mennesker ikke ved, hvordan man laver romkugler. Det er en skam, for det er så let at lave, det smager godt, og man får brugt sine kage/brød rester, som man ellers ville smide ud.

Du skal som sagt gemme dine kage/brød rester.
Smuldr dem i en skål.
Tilsæt 1 spsk kakaopulver og 1 spsk syltetøj.
Hæld en halv flaske rom essens i.
Ælt dejen sammen.
Form dejen til kugler og tril dem i krymmel.

Det er basisopskriften på romkugler. Hertil vil jeg lige indvende nogle ting. Afhængig af hvor mange kagerester, man har, må man lige prøve sig lidt frem med, hvor meget af det våde der skal i ved siden af. Bliver dejen for våd, kan det nemt reddes hjem ved at tilsætte havregryn, som suger godt. (Og havregryn smager jo også rigtig godt i bagværk.) Der er ikke noget rigtigt eller forkert syltetøj at bruge. Alle slags kan bruges. Man behøver ikke gå efter klassikeren med rom essens. Alle slags essenser kan bruges, og så står man pludselig med f.eks. mandelkugler (mandel essens). Du kan også bruge kaffe sirup i stedet for. Jeg brugte f.eks. kaffe sirup med irish cream smag en dag og fik på den måde irish cream kugler ud af det. Kun fantasien sætter grænser. Det er nemt og hurtigt at lave, og det smager så godt.

Jeg har i dag prøvet at bruge hindbær essens og har lavet disse hindbærkugler.


















Mine kugler er lavet på rester af en frugtkage og med boysenbær/solbær syltetøj.

Husk min GIVE AWAY som kører indtil på fredag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar