fredag den 28. marts 2014

Lidt om at være grøn

I morgen er det Earth Hour. Dette betyder, at de gerne vil have, at vi slukker for strømmen en time fra kl 20.30 til kl 21.30. Det er egentlig et fornuftigt tiltag, men alligevel står jeg ikke helt inde for det.

Jeg synes, de dummer sig lidt ved at ligge den på en lørdag. Folk holder fester rundt omkring, og naturligvis slukker ingen for strømmen midt i en fest, for så er den fest da gået helt død. For nogle år siden havde de endda lagt det midt i en fodboldkamp, hvor Danmark spillede, så der var virkelig ikke mange med til det. Jeg er ikke selv hjemme i morgen. Jeg skal af sted fra kl 8 morgen til kl 22 aften, så ud over køleskab og fryser, vil der være slukket i mit hjem i det givne tidsrum.

Men nu til hvorfor jeg ikke helt kan stå inde for det. Jeg synes ikke, vi skal lære kun at gøre noget en time om året og så føle os på toppen derefter. I stedet for skal vi tage tiltag hver dag i vores dagligdag for at være lidt mere grønne. Jeg er ikke hellig, men jeg prøver selv og har gjort det i mange år.

Så hvad gør jeg?

1. Jeg går i lynhurtige bade. Det er virkelig bare ind og ud. På under 5 minutter har jeg vasket hår og sæbet kroppen ind, skyllet af og slukket bruseren. Jeg står ikke og nyder vandet, som mange andre gør. (Casper der i blandt, desværre. Jeg har prøvet at lære ham at tage hurtige bade, men han falder bare i staver derinde.)

2. Jeg lader ikke vandet løbe, mens jeg børster tænder. Dette har jeg aldrig gjort. Jeg har lært fra barnsben af, at man fylder et lille tandkrus med lidt vand, og det bruger jeg så. Casper bruger ikke tandkrus, men han lader heller ikke vandet løbe.

3. Sparepærer i lamperne i hjemmet. Dette er faktisk Caspers tiltag, og jeg er glad for, han præsenterede mig for ideen, og at vi valgte at skifte de almindelige pærer ud med sparepærerne.

4. Jeg slukker lyset, når jeg forlader et rum. Der er ingen grund til, at det står og brænder. Casper var elendig til at slukke efter sig, da vi fandt sammen, så jeg har opdraget på ham. Det ryger dog stadig ind imellem for ham, men så får han en lille kærlig opsang, og der bliver slukket med det samme derefter.

5. Jeg smider ikke skrald i naturen. Jeg forstår ikke, hvorfor folk rent faktisk gør det. Der er skraldespande snart overalt, men alligevel oplever vi tit, at folk endda smider ting bare få meter fra en skraldespand. Hvorfor? Nogle gange tager vi endda rundt og samler skrald op, andre har smidt. Det er især mig og min svigermor, der har en tendens til at gøre det, mens vi lufter deres hund.

6. Vi spiser ikke kød hver dag. Vi lærte på vegetarkurset, at det ikke er godt for miljøet at producere alt det kød, og hvis man bare vælger en enkelt dag om ugen at spise vegetarisk i, er man med til at gøre en stor forskel.

7. Jeg genbruger papir, glas og batterier. Alle tre ting kommer op i genbrugscontainerne, der er sat rundt omkring i byen.

Så som I kan se, er jeg ikke hellig. Jeg laver nogle små tiltag, og jeg prøver at gøre min del hver dag.

Hvad gør du?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar