torsdag den 21. marts 2013

Sandbad og sæbe

I dag har jeg lavet et sandbad til mit jordegern Peanut og også lavet noget sæbe.

SANDBAD:
Visse gnavere skal have sandbad for at holde pelsen ren, og jordegern af et af dem. Jeg har haft svært ved at finde en stor nok skål, som samtidig ville være lidt blød i siderne og derved kunne gå gennem de små låger i buret. Derfor har jeg lavet et selv. Det er virkelig et simpelt projekt, og det er hurtigt at lave, så derfor kommer her lige en lille guide til det.

Du skal bruge en 2 liter isbakke (jeg bruger dem fra Hjemis), gaffatape og en skarp kniv.





















Skær toppen/kanten af isbakken med kniven. (Smid toppen ud. Den skal ikke bruges.)














Sæt gaffatape hele vejen rundt om kanten, så jordegernet ikke skærer sig. Har du et frækt jordegern som mig, vil du skulle sætte nyt gaffatape på fra tid til anden, da han synes, det er sjovt at hive det af.














Fyld chinchillasand i og så er det klar til brug.













Sådan her ser det ud, når et jordegern hygger sig i sit sandbad. Dette videoklip er et par uger gammelt og med hans gamle sandbad, som jeg dog også havde lavet selv på samme måde.


SÆBE:
Jeg har også lavet sæbe i dag. Grøn sæbe med lavendel duft denne gang. Jeg elsker simpelthen duften af lavendel, så det skal selvfølgelig i min sæbe.











Har du også lyst til at forsøge dig med sæbe selv, vil jeg klart anbefale dig Panduro's hjemmeside. Der startede jeg selv. De har forskellige farver, dufte og sæbeforme og endda også ting til at putte ind i sæberne, hvis man ønsker det. Samtidig kan man bestille et gratis hæfte med, som forklarer en, hvordan man laver det. Det er faktisk utrolig nemt at lave, men det tager lidt tid for sæbeblokkene at smelte i et vandbad, men de passer stort set sig selv i denne process.

4 kommentarer:

  1. Hvor er det bare en sød video(:

    www.dyreglad-pige.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker. Han er bare så dejlig en fyr og utrolig underholdende at kigge på.

      Slet
  2. Jeg har også et dejligt jordegern. Jeg vidste slet ikke at de skulle have sandbad - det må jeg da vidst lige igang med at lave, så han kan hygge sig :-)

    http://krummerand.blogspot.dk/

    Vh. Christina.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste det heller ikke i starten, og jeg var i gang med en intens omgang googling, før jeg fandt ud af det. At se Peanut rulle sig rundt på daglig basis... Han er lykkelig, når der kommer en skål frisk sand ind, og han er nede i det, inden der er gået 1 minut. Så ja, jeg er glad for, du har fundet mit blogindlæg nyttigt og håber, du får lavet et til dit jordegern også. :-)

      Slet