mandag den 26. november 2012

Hjemmelavet julepynt

I dag har jeg brygget noget julepynt sammen. Jeg ville først have lavet det på lørdag, da jeg først pynter op d. 1. december, men jeg føler mig lidt sammenpresset i den weekend med indkøb af julegaver og fejring af Caspers fødselsdag, så jeg valgte at lave det i dag. Det rigtige julepynt bliver dog stadig først fundet frem på lørdag og hængt op d. 1. december. En tradition jeg har taget med mig hjemmefra.

Jeg har aldrig før lavet et snelandskab, så i år skulle det være. Derhjemme lavede vi det altid som små, men der hed det "nisselandsby", fordi det blev lavet med nisser og huse og den slags. Jeg er ikke en nisse-person så i stedet for ville jeg lave mit eget lille projekt helt fra bunden af. Landskab og kogler blev lavet for et par uger siden, men resten er lavet i dag.

Jeg tog en cider-kasse...









...og beklædte den med vat til selve landskabet.











I Panduro fandt jeg denne pose hvide grankogler til sølle 16 kr.





















Jeg malede koglerne med glimmerlim som jeg netop havde i seks forskellige farver (20 kr i Fakta), hvilket jo så lige matchede seks kogler. Limene blev brugt helt op, og det tog hele to dage for koglerne at tørre.
















I Panduro købte jeg disse ting...














...og lavede dem om til sneharer. Jeg har tegnet ansigter på dem med en blå markør. Jeg var sikker på, jeg havde en sort markør i hjemmet, men jeg huskede forkert, så jeg måtte ty til den blå i stedet for.










Så samlede jeg det hele i landskabet sammen med en kane, som jeg fandt i mine forældres hjem i sidste uge. Kanen har egentlig indeholdt en blomst, som var død, og min mor ville smide kanen ud. Jeg så straks muligheden i den, så jeg snuppede den med hjem.
Jeg har forsøgt at sætte landskabet op, så det fortæller en lille historie. De to harer i kanen har været ude i granskoven (de farvede kogler) og fældet et juletræ, som de nu er på vej hjem med til de andre harer.
Jeg viser lige billeder frem fra alle vinkler, da det er svært at fange så stort et landskab ordentligt på et billede.



















Efter landskabet gik jeg i gang med at lave nogle dekorationer til vinduet. Jeg fandt en pose dekorationskugler i Lidl i sidste måned og vidste straks, at jeg skulle lave noget julepynt ud af den.
De to sorte klodser har begge haft et formål før i tiden også. Den runde er et rør, som har indeholdt en del Lakrisal pakker, og den firkantede har indeholdt de sorte pyntesten, som jeg brugte til min halloweendekoration tidligere i år. Begge rør malede jeg sorte og lavede huller i til snore.


















Jeg bandt snorene fast i tændstikker, som er på indersiden af rørene, for at kuglerne kunne hænge. Casper var rigtig sød til at agere stærk mand og få lavet hullerne for mig i den firkantede dekoration. Dekorationerne hænger i stuevinduet, som der også er billeder af, men lyset chikanerede meget for at få taget ordentlige billeder, så derfor er der også lige de billeder, hvor de bliver holdt oppe inde i rummet for bedre at kunne vise dem frem.













































Jeg flækkede to negle på disse projekter. Som om jeg ikke allerede havde korte negle, så måtte jeg jo klippe de to ekstra ned. Lidt ærgerligt når jeg starter min negle-julekalender op på lørdag, men sådan må det jo bare være. Under alle omstændigheder hyggede jeg mig med mine små projekter her i formiddags.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar