tirsdag den 13. november 2012

Dagens projekter

Dagen i dag har stået på nogle forskellige små projekter. Klokken er ikke engang 14, og jeg er allerede godt træt. (Klokken når dog at runde 14, inden dette indlæg bliver færdiggjort og postet.)

Efter at have siddet indespærret med en dårlig fod de sidste tre uger, valgte jeg i dag at trodse smerterne og gå en lang tur ud på dyrehospitalet for at købe foder og en aktiveringsbold til vores kommende hund Sona. Nu er alt købt til hende, og vi er så klar til at få hende herhjem at bo på søndag. Kun fem dage tilbage.

Anyway, det er slet ikke det, dette blogindlæg egentlig skal handle om. Det var bare lige fordi, at gåturen også har været med til at trætte mig.

I går faldt jeg over et lille kreativt projekt på Simones blog. (Linket tager dig direkte til projektet.) Det er virkelig en god idé, så jeg har selv lavet en i dag.

Jeg tog denne Bamseline flaske...





















...og forvandlede den til en mobilholder.




















Jeg overvejer, om jeg skal male den for at krydre den lidt.

Dagens negle blev ret simple. Jeg tømte min "Fly" fra OPI og satte en lille hvid perle på hver finger.






















Ikke alle perler er særlig synlige på billederne, desværre.

Derudover fik jeg lavet mine nougat/kaneltrøfter færdige. Det er første gang, jeg forsøger mig med dette, men jeg prøvesmagte lige en (selv om de var blevet bløde af at være ude og blive dyppet i chokolade), og de smager virkelig godt.
















Trøflerne er et tre dages projekt.

Dag 1: Lav dejen.
Dag 2: Form dem og dyp dem.
Dag 3: Spis dem.

Det var en opskrift, vi fandt i et opskriftshæfte over julebag oppe i vores Spar. Som altid pillede jeg en smule i den og gjorde den lidt mere min egen (mest fordi jeg nægtede at købe Dr Oether's dyre vaniljesukker og sølvperler, når jeg nu havde vaniljesukker og blå krystalkrymmel herhjemme, som smager lige så godt). Jeg vil lige dele opskriften med jer, da de varmt kan anbefales.

Ingredienser:
2 dl piskefløde
1 tsk kanel
100 g lys chokolade
200 g nougat
50 g blødt smør
1 spsk vaniljesukker

Topping og pynt:
200 g mørk chokolade
Krymmel efter eget valg

Fremgangsmåde:
Kom fløde og kanel i en gryde.
Opvarm blandingen under omrøring til den koger.
Lad den simre et par minutter derefter.
Hak chokolade og nougat i mindre stykker og kom det i en skål.
Hæld den varme fløde over nougat og chokolade.
Lad det stå et minut og begynd så at røre forsigtigt rundt, til det bliver en ensartet masse.
Tilsæt smør og vaniljesukker.
Find elpiskeren frem og pisk godt igennem, til det har trøffelkonsistens. (Dejen kan godt være lidt våd/flydende stadigvæk, men det vil størkne bedre i køleskabet.)
Sæt det i køleskabet i 12 timer (over natten).
Når dejen er kold, rulles den til kugler i ønskede størrelser.
Sæt kuglerne i fryseren en times tid, til de er helt kolde.
Smelt den mørke chokolade og rul kuglerne i den.
Sæt kuglerne på et stykke bagepapir for at dryppe af og pynt dem med krymmel, inden chokoladen størkner.
Når chokoladen er størknet, lægges kuglerne forsigtigt på på en tallerken og sættes i køleskabet (gerne natten over), til de er helt faste i konsistensen igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar